El govern espanyol recentralitza en un 65% els continguts en educació amb la nova llei de Wert

El Consell de Ministres ha aprovat l'esborrany del projecte de llei en educació que preveu ampliar els continguts del currículum escolar que es defineixen des del ministeri. D'altra banda, estableix que hi haurà una avaluació al final de l'ESO i del Batxillerat per poder tenir el títol i elimina la selectivitat.
El govern espanyol recentralitza en un 65% els continguts en educació amb la nova llei de Wert
Madrid

El govern espanyol recentralitza en un 65% els continguts en educació amb la nova llei de Wert

El Consell de Ministres ha aprovat l'esborrany del projecte de llei en educació que preveu ampliar els continguts del currículum escolar que es defineixen des del ministeri. D'altra banda, estableix que hi haurà una avaluació al final de l'ESO i del Batxillerat per poder tenir el títol i elimina la selectivitat.
Redacció
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
El gabinet de Mariano Rajoy ha aprovat la seva revisió de la Llei Orgànica d'Educació, la LOE, que, entre d'altres, suposa un pas més cap a la recentralització de l'Estat. L'esborrany del projecte de Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) preveu ampliar els continguts del currículum escolar que es defineixen des del Ministeri d'Educació. És a dir, recentralitzar continguts.

A Catalunya, l'executiu espanyol fixa un 55% d'aquests continguts i la resta els marca la Generalitat. Ara el govern del PP ha aprovat ampliar la seva competència fins al 65%. És a dir, que es redueixen les competències de la Generalitat per decidir els continguts que s'han d'impartir a les aules. Pel que fa a la resta de comunitats, aquest percentatge, que afecta totes les assignatures, preveu que augmenti fins al 75%. El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, ha justificat la mesura per "reduir la dispersió dels continguts", cosa que "fins ara no quedava clara".

Amb aquesta llei, s'eliminen algunes optatives per augmentar les hores de matemàtiques, llengua, ciències i anglès. La potenciació de les assignatures "instrumentals" es farà, a més, a nivell transversal. Sobre la llengua, a preguntes dels periodistes, Wert ha dit que es reforçarà el castellà, però també la llengua cooficial.


Avaluacions finals

El projecte de millora educativa del govern Rajoy també ha aprovat implantar avaluacions a tot l'Estat al final de cada etapa, seguint criteris que s'ajustin a les comparatives d'àmbit internacional.

A Primària, el Ministeri d'Educació ha aprovat fer una avaluació als alumnes de 3r per detectar possibles dèficits de lectura, escriptura i matemàtiques i una altra al final de l'etapa, a sisè, que no tindria efectes acadèmics ni tampoc es tindria en compte per determinar si l'alumne passa de curs. Una decisió que recaurà en mans del centre, segons ha explicat el ministre.

Ara bé, hi haurà una avaluació al final de l'ESO i una altra al final del Batxillerat, que seran indispensables per obtenir els títols. El resultat d'aquestes proves suposaran un 30% de la nota final a l'ESO; el 70% restant, les qualificacions que l'alumne ha tingut al llarg del curs.

Pel que fa al Batxillerat, l'avaluació final substituirà la selectivitat, amb un valor del 40% de la nota final, mentre que els resultats dels dos anys d'aquesta etapa educativa suposaran un 60%. Unes proves que no són incompatibles amb les que vulgui fer cada universitat per accedir-hi. El Batxillerat, a més, es redueix a cinc itineraris: Ciència i Enginyeria, Ciències de la Salut, Humanitats, Arts i Ciències Socials.

Un altre dels punts de la reforma són els cicles de Formació Professional bàsica durant l'educació obligatòria, per a alumnes de 15 anys amb dificultats per prosseguir l'ESO. Així, el 4t d'ESO passarà a ser un curs pont amb dues vies: Batxillerat o FP. Precisament per això també hi haurà dues proves diferents a quart d'ESO, segons el camí que es vulgui triar.

Potenciar l'autonomia dels centres

El projecte preveu potenciar l'autonomia dels centres per dissenyar i implantar mètodes pedagògics propis, ha explicat el ministre. També es vol professionalitzar la direcció dels centres. Així, els directors hauran d'acreditar la superació d'un curs de formació específic. A més, s'incentivarà els centres per millorar resultats.

Tot plegat, un conjunt de reformes amb les quals el govern vol acabar amb l'abandonament escolar, que ara està al 26%, el doble de la mitjana europea. A més, segons ha informat el ministre,  en els informes PISA s'ha detectat que hi ha pocs alumnes excel·lents. I és que totes les xifres situen els alumnes a un nivell més baix respecte a la mitjana europea.

Es tracta d'"una de les principals reformes previstes per l'executiu", ha assegurat la vicepresidenta i portaveu del govern. Soraya Sáenz de Santamaría ha coincidit amb José Ignacio Wert que els objectius principals de la reforma educativa són enfortir la formació integral dels alumnes i aconseguir que el sistema educatiu sigui una plataforma millor per aconseguir feina i ser més competitius.

La Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa modificarà parcialment la Llei Orgànica d'Educació (LOE), vigent des del 2006 i aprovada pel PSOE.

VÍDEOS RELACIONATS