El RACC proposa que l'Estat retorni els diners dels peatges a través de l'IRPF

El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) proposa que l'Estat torni íntegrament als usuaris d'autopistes de pagament l'import dels peatges a través de deduccions d'IRPF. Segons el RACC, això permetria posar "el comptador a zero" per establir un nou model més equitatiu i eficient.
El RACC proposa que l'Estat retorni els diners dels peatges a través de l'IRPF
Barcelona

El RACC proposa que l'Estat retorni els diners dels peatges a través de l'IRPF

El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) proposa que l'Estat torni íntegrament als usuaris d'autopistes de pagament l'import dels peatges a través de deduccions d'IRPF. Segons el RACC, això permetria posar "el comptador a zero" per establir un nou model més equitatiu i eficient.
Redacció Actualitzat
Vehicles passant pel peatge d'Alella. (Foto: ACN)

Vehicles passant pel peatge d'Alella. (Foto: ACN)

Segons els càlculs del RACC, els ingressos per peatges l'any 2010 a la xarxa de titularitat estatal es van elevar a 1.418 milions d'euros, fet que suposa el 2,11% de la recaptació total a l'IRPF d'aquell any. Una xifra que, segons el director de la Fundació RACC, Miquel Nadal, és "assumible" malgrat l'actual context de crisi econòmica en què l'Estat intenta augmentar els seus ingressos.

Nadal ha subratllat que es tracta d'un sistema de "rescat total, indirecte i progressiu", que hauria d'estar vigent fins que acabi el termini de concessió per a les autopistes de pagament a Espanya, el que en la pràctica suposaria que l'Estat assumiria un rescat a terminis, davant la impossibilitat d'afrontar ara el rescat total, que suposaria gairebé 40.000 milions d'euros.

I un cop tinguéssim el "marcador a zero", el RACC proposa un sistema estructural per finançar les infraestructures viàries d'acord amb una combinació dels pressupostos de l'Estat, els peatges, els bons temporals (per una setmana, un mes o un any) i elevant en tres o quatre cèntims l'impost especial sobre la benzina.