Berga recorda Verdaguer i el Pi de les Tres Branques amb una exposició a l'Oficina de Turisme

L'Àmbit de Recerques del Berguedà i l'Ajuntament de Berga inauguren aquest dijous, 5 de desembre, l'exposició "Verdaguer i el Pi de les Tres Branques", emmarcada en l'Any Verdaguer, a l'Oficina de Turisme. L'exposició vol posar de relleu i recordar que va ser el poeta de Folgueroles el que va convertir aquest arbre en un símbol dels Països Catalans. Per aquest motiu, tota l'exposició gira a l'entorn de la simbologia anterior i posterior a Verdaguer del Pi de les Tres Branques.
Berga recorda Verdaguer i el Pi de les Tres Branques amb una exposició a l'Oficina de Turisme
Berga

Berga recorda Verdaguer i el Pi de les Tres Branques amb una exposició a l'Oficina de Turisme

L'Àmbit de Recerques del Berguedà i l'Ajuntament de Berga inauguren aquest dijous, 5 de desembre, l'exposició "Verdaguer i el Pi de les Tres Branques", emmarcada en l'Any Verdaguer, a l'Oficina de Turisme. L'exposició vol posar de relleu i recordar que va ser el poeta de Folgueroles el que va convertir aquest arbre en un símbol dels Països Catalans. Per aquest motiu, tota l'exposició gira a l'entorn de la simbologia anterior i posterior a Verdaguer del Pi de les Tres Branques.
Actualitzat
Jacint Verdaguer va visitar Berga en dues ocasions. Com a resultat de la primera, que va fer l'any 1887, va escriure el poema dedicat al Pi de les Tres Branques, que es va publicar per primer cop a la "Il·lustració Catalana". La segona visita va ser l'any 1901, quan va presidir uns jocs florals, i va anomenar per primer cop el Pi de les Tres Branques com el Guernica de Catalunya. El responsable de l'exposició i membre de l'Àmbit de Recerques del Berguedà, Ramon Felipó, ha explicat que l'objectiu de la mostra és significar que sense Verdaguer, el Pi de les Tres Branques no hauria estat més que un "arbre singular". Segons Felipó, el poeta osonenc és el responsable de la "projecció religiosa, política i poètica" de l'arbre. A partir de Verdaguer, afegeix, el Pi es converteix en un "emblema del catalanisme i una forma per explicar la santíssima trinitat". A través de 12 plafons, l'exposició mostra la primera fotografia del Pi de les Tres Branques, feta l'any 1876. També s'hi exposen les portades de diferents edicions de "Pàtria", tant de les editades en vida de Verdaguer com edicions posteriors. Un altre apartat es dedica a les visites del poeta a Berga i al Pi de les Tres Branques. La resta de l'exposició analitza la significació que des de Verdaguer ha tingut el Pi de les Tres Branques i els esdeveniments que s'hi han dut a terme, com l'Aplec Nacionalista de l'any 1921 i els aplecs que s'hi tornen a celebrar des de la dècada dels vuitanta.