14 instituts de Barcelona allarguen la jornada dels alumnes amb dinar i activitats per millorar el seu rendiment

14 instituts de Barcelona allarguen la jornada dels alumnes amb dinar i activitats per millorar el seu rendiment

14 instituts de Barcelona allarguen la jornada dels alumnes amb dinar i activitats per millorar el seu rendiment

Pla general d'una aula amb un grup d'alumnes participant al programa 'Èxit' que ofereix el Consorci (horitzontal)..

Pla general d'una aula amb un grup d'alumnes participant al programa 'Èxit' que ofereix el Consorci (horitzontal)..

ACN Barcelona.-Després de la prova pilot en dos centres, el Consorci d'Educació de Barcelona ha estès aquest curs el projecte d'instituts ''a temps complet'' als centres de màxima complexitat de la ciutat. Finalment, han estat 14 els qui s'han sumat al programa cosa que arriba a 430 estudiants, principalment de 1r i 2n d'ESO. Els alumnes poden dinar al centre o a l'escola més propera i participar durant tota la tarda a activitats complementàries tan de reforç escolar com d'esport i oci. D'aquesta manera, tal com ha explicat el director del Servei d'Educació i Territori del Consorci, Pere Masó, s'aconsegueix millorar el resultat educatiu: millors resultats acadèmics, menys absentisme i menys conflictivitat.

Són les 14:40 i sona el timbre l'Institut Barri Besòs de Barcelona, del barri de Sant Martí. S'han acabat les classes i la majoria dels 300 alumnes d'ESO abandonen el centre per no tornar-hi fins l'endemà. Fan jornada compactada i d'aquesta manera tenen les tardes lliures per fer extraescolars o estudiar i repassar el què han fet a classe. Un grup però, d'una cinquantena d'alumnes, sobretot de primer i segon d'ESO, acompanyats per un docent del centre es desplacen fins a l'escola Joaquim Ruyra, on podran dinar per agafar forces i continuar les activitats a la tarda. I és que I'IES Barri Besòs és un dels 14 centres d la ciutat de Barcelona que participa al programa 'Instituts a Temps Complet', una iniciativa que vol millorar els resultats educatius, és a dir, acadèmics i de convivència, dels centres de màxima complexitat de la capital catalana. El barri Besòs, ja va participar a la prova pilot que es va dur a terme l'any passat, i tot i ser considerat d'alta complexitat i no de màxima, ha desplegat el programa perquè veu molt positiu allargar la presència dels estudiants al centre educatiu més enllà de les hores lectives, i de fet, ja ho feia abans que es formalitzés la iniciativa. Així ho ha explicat el director, Òscar Tàrrega, en una entrevista a l'ACN, en què destaca que el centre sempre ha estat sensible a obrir l'espai als estudiants i a les necessitats del barri. Amb el programa impulsat pel Consorci d'Educació, l'institut només ha hagut de buscar sinergies amb l'escola veïna per tal d'oferir el dinar als alumnes ja que el centre no té menjador, i a les tardes s'han organitzat activitats per a tots els gustos. Així, després de dinar, els estudiants aprofiten per jugar una estona als ordinadors de la biblioteca abans de sumar-se a les activitats de tarda. Alguns participen al programa Èxit, del mateix Consorci, que busca reforçar acadèmicament els alumnes que més ho necessiten, però també hi ha qui s'apunta a FutbolNet, a les extraescolars que ofereix l'AMPA o a altres classes de repàs escolar. En aquest institut, tots els alumnes que han volgut han pogut entrar al programa. Tàrrega reconeix que, tot i que costa fer un ''estudi científic'' dels resultats positius d'aquesta iniciativa, hi ha trobat una ''resposta positiva'' ja que segurament, molts d'aquests alumnes, si no tinguessin aquesta oferta d'activitats, dinarien a casa i, si no tenen hàbits d'estudi molt adquirits, acabarien al carrer durant motles hores a la setmana. A més, Tàrrega conclou que tot el que sigui treballar a les tardes comporta ''una actitud més positiva'' i per tant, una predisposició més gran de l'alumne cap als assumptes acadèmics. De fet, aquest és l'objectiu principal del programa. Segons ha explicat Pere Masó, director del Servei d'Educació i Territori del Consorci d'Educació de Barcelona, ''l'èxit escolar'' és al darrera d'aquesta idea. La primera proposta, des del Departament d'Ensenyament amb oferir un petit esmorzar als estudiants de Secundària que feien jornada compactada però des del Consorci d'Educació de Barcelona es va anar modificant el projecte, en fase pilot, en detectar que seria més positiu oferir un dinar i poder allargar la jornada al centre. Masó destaca que en els centres on l'any passat es va realitzar el pilot ''va baixar l'absentisme i es van millorar els resultats''. Per Masó, la clau és en el dinar i ho considera ''l'estratègia'' per a que els adolescents tornin al centre, en el cas dels qui han de dinar a l'escola de Primària, o es quedin a l'Institut, en el cas que disposi de menjador. En aquest aspecte, Masó també valora la possibilitat que, tornar a obrir els menjadors als instituts, ha donat a altres alumnes que ara poden dinar al centre. Aquest curs, aquest dinar se serveix en 14 instituts per a 430 alumnes cosa que suposa 1.700 menús escolars a la setmana, una xifra que podria ser més gran a mesura que avanci el curs perquè hi ha instituts que actualment no ofereixen activitats cada tarda però que aniran augmentant els dies que si que n'ofereixen. El Departament hi destina, enguany, un pressupost de 900.000 euros.