14 companyies tornen a convertir Tàrrega en territori de residències mesos abans de la Fira

14 companyies tornen a convertir Tàrrega en territori de residències mesos abans de la Fira

14 companyies tornen a convertir Tàrrega en territori de residències mesos abans de la Fira

ACN Barcelona.-Una quinzena de companyies participen enguany en el programa de suport a la creació de FiraTàrrega, realitzant residències artístiques a la ciutat per preparar els projectes escènics que presentaran a la 37a edició de la Fira, al setembre. Companyies entre les quals hi ha enguany joves creadors de Xile, l'Uruguai i Portugal, país veí amb el qual el certamen vol estrènyer vincles. La idea de participació de la ciutadania i del públic -leitmotiv d'aquesta edició- serà present en els exercicis artístics d'aquestes companyies, que a més, ofereixen assaigs oberts a la ciutat. Entre els artistes catalans participants hi ha enguany Íntims Produccions, Los Galindos, Ferran Orobitg o Carla Rovira.

FiraTàrrega rebrà enguany 14 companyies estatals i internacionals (Portugal, Xile i Uruguai), que realitzaran residències artístiques a Tàrrega, per a preparar els seus projectes escènics, i que posteriorment es presentaran a la 37a edició de FiraTàrrega 2017, del 7 al 10 de setembre.És la setena edició del programa de suport a la creació de la Fira -des que Jordi Duran en va assumir la direcció-, com una via pròpia i complementària a la fórmula clàssica de les coproduccions. A través d'aquest programa la Fira dinamitza i acompanya els processos de creació artística que tinguin un ingredient clar de recerca i d'innovació en l'àmbit de les arts de carrer, així com aquells que continguin elements de participació activa per part de la ciutadania. Són sobretot propostes d'artistes joves, però amb algunes excepcions com la que constitueix la companyia Los Galindos aquest any.Acollir les companyies al municipi i oferir-los-hi allotjament, trobar l'espai més idoni perquè practiquin i acabin representant el seu espectacle i acompanyar-les en totes aquelles necessitats que sorgeixin és la missió principal del programa, que compta amb una quantitat inicial de 3.000 euros per a cada projecte. L'altre tret distintiu del programa de Suport a la Creació és la voluntat d'apropar a la ciutadania de Tàrrega els processos de creació de les companyies seleccionades. I més enguany, que la 'participació' serà el leitmotiv de la cita. Per això, durant les residències de les 14 companyes, entre març i setembre, la majoria ofereixen almenys un assaig obert a la població. Aquest any se n'han programat un total de 14.Les companyies del Programa de Suport a la Creació 2017Les 14 produccions d'enguany conformen un avançament del que serà la programació d'aquest 2017. Són una selecció que consta de perfils i disciplines molt diferents, des d'especialistes en circ, dansa o teatre fins a les arts visuals. Les diferents companyies i artistes han manifestat que amb la projecció dels espectacles pretenen trencar la frontera entre l'espectador i el públic. Es tracta d'un exercici amb el qual s'intenta que el públic s'impliqui amb les emocions que transmeten els artistes i les seues obresLa memòria històrica, la inclusió social o la figura de la dona a nivell social i familiar, també estaran presents als espectacles i a les obres de molts dels col·lectius teatrals.Col·laboració catalano-portuguesa'Ferida', una creació conjunta de Rui Paixão, Catarina Campos, Alba Torres, Pau Masaló i Quim Giron és un projecte 'site specific' basat en el treball conjunt de creadors catalans i portuguesos de diverses disciplines artístiques, sota la direcció de la portuguesa Julieta Aurora Santos. El col·lectiu ha explicat que la creació principal està feta a partir de petites creacions personals. El tema principal de l'obra serà la ferida, una ferida que parteix del concepte de la memòria històrica, de la família, de les pors i del silenci. Tal com han apuntat els artistes, parlen d'una ferida que viatja de generació en generació, però que mai queda resolta. Amb aquesta representació de diàleg artístic es teixeix un vincle d'unió entre dos països veïns que parlen poc, tal i com ha lamentat Jordi Duran. Enguany quatre dels projectes seleccionats tenen una vinculació molt estreta amb el Màster de Creació en Arts de Carrer de FiraTàrrega, com és el cas d''Harinera (Te ganarás el pan con el sudor de tu frente)' de la xilena Andrea Paz. La directora i actriu ha explicat que el lucre immobiliari entès com el condicionant d'habitar un barri, la participació dels espectadors com a entitat fonamental activa dins d'un espectacle i la precarietat laboral seran els punts clau per al desenvolupament del seu projecte teatral. Paz reflexiona sobre la responsabilitat col·lectiva i individual davant de situacions de canvi. Així mateix, Patricia Habchy, exalumna del Màster i de nacionalitat uruguaiana, presenta 'The meeting point', una trobada entre un home cec i una "dona despistada" a un espai públic. Habchy vol reflexionar sobre les formes que tenen els humans d'apropiar-se un espai. La informació visual, textual i sonora seran clau per a facilitar la comprensió de l'obra en sí per part de tots els públics possiblesD'altra banda, el col·lectiu escènic Eléctrico 28 on participa Alina Stockinger, està treballant amb 'Momentos estelares de la humanidad', que a partir del títol del llibre de Stefan Zweig, enceta una reflexió sobre la història, el poder i les obsessions humanes. En aquest 'site specific' els moments estel·lars de la història són petits moments de la vida quotidiana i seran narrats a través d'uns auriculars. Daniela Poch ha aclarit que els cinc focus d'investigació amb els que treballa el col·lectiu són l'arquitectura, l'espai, la participació, l'humor i la suggestió del públic donat pels personatges i també pels auriculars. Així mateix, i sense deixar de banda la memòria històrica i la figura de la dona, 'Màtria' de la creadora Carla Rovira, és una peça de teatre que tracta de la memòria privada i la memòria col·lectiva. El tema principal de Rovira és la investigació sobre l'afusellament del seu tiet l'any 1939 pel règim franquista. Rovira ha aclarit que pretén fer d'una anècdota personal, una història universal. Seguidament, 'aXamor' de mvmproduccions és una coproducció de FiraTàrrega i el Festival Internacional de Teatro Clásico de Almagro, dirigida per Joan Roda. El creador ha explicat que és una obra composada per diferents fragments, a on reflecteixen i donen veu a les dones del Siglo de Oro espanyol vinculades al teatre i a la dramatúrgia. Roda ha aclarit que aquest espectacle serà idoni per a portar la paraula al carrer i recuperar aquest espai per al diàleg.En aquest sentit cal afegir també 'Rehistorización Presencial' de l'uruguaiana Pamela Montenegro, un encàrrec específic de FiraTàrrega que vol fer una mirada crítica a l'explotació agrària del territori uruguaià arran de la construcció del canal Segarra-Garrigues. Planteja una mirada fresca i d'inspiració humanística a una realitat local. La creadora ha esmentat que vol entrar en diàleg amb la comunitat a partir d'un espai condicionant i estratègic concret, una fàbrica.La companyia Íntims Produccions, després del seu èxit amb 'Wasted', es llença a la piscina escènica amb 'Pool (no wàter)' amb direcció de Marc Salicrú, Anna Serrano i Elena Martín. Una peça visceral i impactant que parla sobre la fragilitat de l'amistat, l'enveja, l'èxit i el significat de l'art en la vida dels creadors. Teatre de text portat al carrer.El lleidatà Ferran Orobitg presentarà Límits, una creació personal on posarà sobre la taula els límits mentals de les persones. Límits, tal com ha esmentat, donats per frases que han arribat a les persones durant la seva existència i han condicionat posteriorment la seva visió i forma de vida. Serà una obra amb molt de simbolisme i que dona pas a la reflexió individual. La peça de Orobitg és un teatre caracteritzat per la gestualitat, el moviment i el físic.La plataforma de creadors Kognitif, liderada pel targarí Arcadi Poch plantejaran 'Powerball' (paraula més buscada en Google als EEUU), una intervenció pictòrica mural basada en la tècnica del stencil. Serà una intervenció a l'espai públic de Tàrrega, que reivindica la cultura com a vehicle de transformació social. Poch ha comentat que el teatre és un mitjà per a fer art, no és una finalitat en sí. La funció principal de l'obra que presentarà serà la reivindicativa. El col·lectiu aposta per l'art urbà plàstic i visual en l'espectacle.La nova proposta de la companyia Moveo, 'Conseqüències', també treballa el tema de la hibridesa, amb un espectacle de moviment que trenca la distància entre el que mira i el que és mirat. Steffan Leggi, creador del col·lectiu Moveo, ha justifica l'espectacle amb la realitat ficció que tots vivim, dos nocions que conviuen en un mateix.D'altra banda, FiraTàrrega es compromet també amb les companyies consolidades que aposten pel risc i d'altres disciplines, "fora de la seva zona de confort habitual". Enguany ho farà amb 'Udul', de Los Galindos que, amb la incorporació d'Anna Pascual i Benet Jofré, afronten un exercici de recerca i redescobriment de les capacitats corporals i de confrontació emocional de l'individu.